Vertaistukitoiminnan asiakaslähtöisyyden lisääminen
14.01.2022 Vertaistuen avulla voidaan sitouttaa ihmisiä paremmin omaan hoitoonsa. Parhaimmillaan se voi luoda sairastuneelle toivoa tulevasta. Tärkeintä on asioiden jakaminen ja kertominen. Vertainen tukee sairastunutta arjessa, ja häneltä voi saada myös vinkkejä kuntoutuskursseista ja siitä, mitä tukea on oikeutettu hakemaan ja saamaan. Nämä ja monet muut vertaistuen hyödyt tiedetään hyvin erilaisissa yhdistyksissä.
Xamkilla ylempää ammattikorkeakoulututkintoa opiskeleva Johanna Leppäkorpi tutki vuonna 2021 opinnäytetyössään vertaistuen merkitystä somaattisesti sairaille. Työn tilaajana toimi Estery ja haastateltavat tutkimukseen löytyivät Esteryn jäsenyhdistysten kautta. Johanna selvitti opinnäytetyössään, millaisia kokemuksia somaattisesti sairailla on vertaistukitoiminnasta.
Tutkimuksen perusteella vertaistukitoimintaa pitäisi kehittää saavutettavammaksi. – Sairastuneilla oli huolta siitä, että he eivät löydä vertaistoimintaa. Tällöin tärkeä osa kuntoutuksesta jää hyödyntämättä. – Vertaistuesta pitäisi tiedottaa enemmän. Olisi hyvä, jos sairaalassa osattaisiin ohjata sairastuneita yhdistyksiin ja vertaistuen pariin. Ohjaaminen voisi olla osana hoitosuunnitelmaa.
Leppäkorven opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jolla vertaistukea voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
|